keskiviikko 22. helmikuuta 2023

LUMITANSSIKOKEILUJA-paja Matokallion metsäalueella Itä-Helsingissä (15+v)

 Tule irtautumaan arjen kiireistä ja uppoutumaan luovaan liikkeeseen talvisesta ympäristöstä vaikuttuen ja sille herkistyen

                         

       


Lumitanssikokeilut kannustavat oman tanssin/ liikkeen luovaan tutkimiseen ja improvisaatioon talvisessa metsässä. Lähdemme kokoontumispaikasta liikkeelle pysähtyen välillä työskentelemään erilaisten tehtäväehdotusten parissa. 
Tausta-ajatuksena on, että me kaikki ihmiset olemme liikkujia, kukin omilla tavoillamme ja, että liikumme läpi elämän. Myös arkemme on täynnä improvisaatiota ja vuoropuhelua itsemme, toisten ja ympäristön välillä. 
Paja ovat maksuton. Osallistuminen ei vaadi aiempaa kokemusta tanssista tai improvisaatiosta. Pukeuduthan lämpimästi.
Pajan vetää tanssija, koreografi Pia Lindy

AIKA: la 25.2. klo 16-17.15
TAPAAMISPAIKKA: Itäkeskuksen kielilukion edessä, Kajaaninlinnantie 10

Ilmoittauduthan: 050 3526342 /Pia tai pia.lindy@gmail.com

Lumitanssikokeilupajat ovat osa pitkäkestoista Vaelluksia lähiöissä-Tracing suburbia-projektia (2017-2026), jossa tekemisen kimmokkeena on kokemuksellisuuteen, liikkeeseen ja ympäristölähtöisyyteen kiinnittyminen. Taustalla on kiinnostus tutkia/löytää/luoda/kokeilla erilaisia nykytanssin ja taiteellisten-liikkeellisten käytäntöjen esille tuomisen ja jakamisen tapoja näyttämökontekstin ja kaupunkikeskustojen ulkopuolella.
Vuosina 2022-23 Pian työskentelyn Vaelluksia lähiöissä-projektissa mahdollistaa Koneen Säätiön myöntämä apuraha.

sunnuntai 15. tammikuuta 2023

Vaelluksia lähiöissä - Tracing Suburbia -projektin lähtökohtia ja pohdiskelua

Pitkäkestoisen Vaelluksia lähiöissä - projektin (2017-2026) yhtenä lähtökohtana on ollut pohtia mitä taiteelliselle työskentelylle tapahtuu kun taiteilija irtautuu perinteisemmästä näyttämöajattelusta ja löytää itsensä lähiöistä ja keskusta-alueiden ulkopuolelta. Taustalla häämöttävät kysymykset mitä taiteilijakuvalle tai ammatilliselle kasvulle tapahtuu kontekstien ja ympäristöjen vaihtuessa pitkäkestoisen projektin aikana.

Tekemisen kimmokkeena on kokemuksellisuuteen, liikkeeseen ja ympäristölähtöisyyteen kiinnittyminen. Taustalla on myös kiinnostus tutkia/löytää/luoda/kokeilla erilaisia nykytanssin ja taiteellisten-liikkeellisten käytäntöjen esille tuomisen sekä jakamisen tapoja näyttämökontekstin ja kaupunkikeskustojen ulkopuolella.
                        



Vaelluksia lähiöissä -projektissa kirjoittamisesta, improvisaatiosta ja prosessista

Tässä kirjoituksessa pyrin avaamaan omaa ajatteluani, kokemuksiani ja työskentelyäni tanssitaiteilijana / nykytaiteilijana pitkäkestoisessa Vaelluksia lähiöissä -projektissa. Pitkäkestoisten taiteellisten projektien aikana olen löytänyt itsestäni erilaisia kirjoittajuuksia ja tapoja sekä tarpeita kirjoittaa tapahtuneista, kokemuksista, kohtaamisista, ajatuksista. Dokumentaarisempi kommentointi kokemuksellisesta liikkeestä ja ihmisestä liikkujana on muuntunut poeettiseksi kiteymäksi, pohdiskeluksi nykytaiteesta ja yhteiskunnasta, taiteensosiologiseksi tutkiskeluksi tai improvisatoriseksi sukellukseksi. Kirjoittaminen on liukunut näiden eri kerrosten ja tapojen välillä. Niin kirjoittamisesta kuin monista vuoropuheluista ja kohtaamista vaikuttuneena olen löytänyt itseni syventymästä tutkimuksiin, runoihin, esseisiin, faktaan, fiktioon, podcasteihin, luentoihin, keskusteluihin.

Kirjoittaminen on ollut mukana myös mukana tanssipajoissa ja soolo-ja pienryhmien liiketyöskentelyprosesseissa harjoitteiden osana tai kotitehtävinä. Kirjoitukset ovat jääneet kirjoittajan itsensä kanssa jaettavaksi tai niitä on jaettu toisten kanssa. Kirjoittaminen on joskus myös vaikuttanut työskentelyn etenemiseen.

Koen, että kirjoittamiseen ja kokemukselliseen liikkeeseen syventyminen auttaa tunnistamaan tai kirkastamaan monia vuorovaikutteisia suhteita, kytköksiä ja virtauksia itsemme, toisten ja ympäröivän maailman kanssa. Kirjoittaminen ja tanssi ovat liikkeellä olemista, etsimistä, löytämistä, jakamista ja mahdollisuus kiinnostua tai yllättyä jostakin. Usein ainakin itse huomaan miten nopeasti innostus, uteliaisuus ja halu jakaa tai kuulla ja oppia lisää kantavat tai kohottavat työskentelyprosessia vieden eri suuntiin ja kerroksiin. Kirjoittaminen avaa aina vain uusia ovia improvisaatioon ja on samaan aikaan jo improvisatorista. Myös liikkujina ja maailmassa olijoina olemme improvisoijia, enemmän tai vähemmän, riippuen siitä kuinka tietoisia olemme valinnoistamme ja kuinka automatisoituneita tai muistinvaraisia liikeratamme ovat.

Liikkeen tutkiminen, liikkeessä oleminen, itsensä löytäminen liikkeessä ja erilaisten liikeratojen, liikahdusten tunnusteleminen, maisteleminen voi viedä kohti kokemusta, jossa äkkiä tajuaakin vaihtoehtojen äärettömyyden, liikkeen jatkuvuuden, sen, että kaikki on liikkeessä.

                


Vaelluksia lähiöissä-projektissa kaupunginosista ja lähiöistä tulee paikkoja ja ympäristöjä taiteen kokemiselle ja tapahtumiselle. Kun taide siirtyy pois sisätiloista tai näyttämöltä, niin mukaan tulevat ympäristö ja yhteiskunta toisella tavalla. Taiteen siirtyminen osaksi arjen elämää ja ympäristöä voi myös muuttaa sitä miten koemme omaa arkeamme tai ympärillämme tapahtuvaa. Se voi myös lisätä vuoropuhelua kaupunginosalaisten ja alueilla vierailevien ihmisten välillä sekä rikastaa omaa kaupunkisuhdetta. Arjen ympäristöissä myös taiteilijan työskentely ja taiteilijuus voivat muuntua ja muovautua eri tavoin. 

Nykyään, yhdellä alueella pysymisen sijaan, huomaan ajattelevani vaeltamisia kaupunginosien välillä ja eri ihmisten kohtaamisia, vaeltavia tanssipajoja sekä omakohtaisia sukelluksia ja kokemuksia taiteellisen työskentelyn äärellä. Nykyään ei olla enää niin kaupunginosa-omistavia. Paikallisuus on liikkuvaista ja muuntuvaa - poikkialueellista: voin lähteä katufestareille Myyrmäkeen, tapahtumaan Kontulaan ja tanssipajaan Myllypuroon, Kannelmäkeen tai Malmille jne. Oma kokemukseni on, että voimme puhua alueella asuvista sekä alueella viihtyvistä ja käyvistä samaan aikaan. 


Lähellä tapahtuvia luovia sukelluksia äärellä olemiseen

Vaelluksia lähiöissä-projektin ympäristötanssipajat ovat taide-ja liikelähtöistä työskentelyä, jota harjoittamalla voi hetkeksi irtautua arjen kiireistä ja muusta ja uppoutua luovaan ja kokemukselliseen vuoropuheluun itsen kanssa ympäristöstä vaikuttuen ja sille herkistyen.
Taidelähtöisyys voi lisätä läsnäolon ja kokemuksellisuuden tuntua tässä ja nyt-hetkessä ja tuoda erilaisia sävyjä tai kerroksia omiin ajatuksiin ja tulkintoihin omista kokemuksista ja tapahtumista arjessa. Aistimme ja koemme ympäristöämme yksilöinä ja yksilöllisesti, mikään paikka tai kohta ei ole sama meille kaikille. Kaikki se mitä on ja tapahtuu lähiympäristössäni vaikuttaa ja muokkaa arjen elämääni sekä sitä minkä koen tärkeäksi tai mitä arjessani huomaan. Liikkeessä oleminen ja vuoropuhelu itsen, ympäristön ja toisten välillä voi myös lisätä tietoisuutta siitä miten omat eletyt ja koetut suhteet sekä merkityksenannot ympäristöön syntyvät, vahvistuvat tai pysyvät elossa.

Humanistinen kaupunkitutkimus-kirjassa tutkijat mainitsevat etnologi Orvar Löfgrenin, jonka mukaan se, mitä ympäristöstä havaitsemme tai jätämme huomaamatta, perustuu osaltaan sille, miten olemme oppineet havainnoimaan ympäristöä ja mitä pitämään siinä tärkeänä.
Pidän tärkeänä, että elettyjä ja eläviä suhteita lähiympäristöön ja niiden merkityksellisyyttä voi tutkia, lisätä, muokata, vaalia, jakaa, kokea - yhdessä ja yksin, ja juuri taiteella on paljon tarjottavaa tällä saralla. Taiteen avulla saa esiteltyä, myös itselleen, asioita, joita ei muuten saisi tuotua niin helposti esille.


                                    



Olen maistellut sanaa lähiö, jolla tarkoitetaan tietynlaisia kerrostalovaltaisia asuinalueita kaupunkikeskustan ulkopuolella. Internetistä luen, että lähiö-käsite oli alun perin maantieteilijöiden termi ja esiintyi maantieteilijä J. G. Granön kirjassa Puhdas maantiede (1930) lähiympäristöä tarkoittavana maisematieteen käsitteenä. Lähiö-käsite on tarkoittanut lähellämme olevaa ympäristöä kun taas kaukoympäristö oli jotain, jota katsomme etäisyyden päästä. Huomaan Vaelluksia lähiöissä-ajattelussani usein palaavani miettimään lähiö-sanaa ja koen alkuperäisen lähiympäristöä tarkoittavan merkityksen olevan lähempänä omaa työskentelyä. Lähellä olemisessa aistit ja tuntu ovat eri tavoin mukana etäisemmän maiseman katsomisen sijaan. Vaelluksia lähiöissä kaikkine tekemiseen on lähellä olemisen ja pysymisen taidetta, sitä, että löytää itsensä jonkun ääreltä ja ehtii huomata, tuntea, kokea ja tunnistaa. 


Se mitä on ja tapahtuu lähiympäristössäni vaikuttaa ja muokkaa arjen elämääni ja sitä minkä koen tärkeäksi. Me emme vain tupsahda eri paikkoihin ja katoa. Ympäristö jättää meihin jäljen ja mekin jätämme ympäristöön. Taiteilijana uskon, että ympäristö-ja taidelähtöinen työskentely voi herkistää ja innostaa eri ikäisiä ihmisiä löytämään ja tunnustelemaan omassa arjessaan ekologisesti kestävämpiä vaihtoehtoja ja rinnakkaiselon mahdollisuuksia monimuotoisessa ja muuttuvassa ympäristössä.

Taianomainen metsäkohta, jonne sujahdetaan kapean polun kautta. Valon ja vihreän käytäviä, kerroksia, leijuvia tunnelmia. Tuulen suhina puiden latvustoissa. Äkkiä on hiljaista. Jossakin rasahti, lintu liversi lyhyesti. Läheisellä nurmikentällä olevista kaiuttimista kuuluu särisevää musiikkia ja epäselviä lauseita, joka onneksi vaimenee pian. Tähän kohtaan, maisemaan, paikkaan, aikaan, kokemukseen voisi jäädä olemaan. Tätä ei saa mukaansa, vaikka myöhemmin pajan loputtua kävelemmekin rauhallisempina ja hyväntuulisina poispäin ja puhumme olotilojemme muutoksista ja siitä miten metsässä oleminen vaikutti, liikutti ja liikkuu meissä yhä.

                    



Vaelluksia lähiöissä on kaupunginosataidetta ruohonjuuritasolla

Kaupunginosataide mahdollistaa osallistuvaa kokemista ja toimintaa arjen ympäristöissä. Kaupungiosataiteilijuus on erilaisten työskentelymenetelmien kehittämistä ja luovia kokeiluja paikassa, joka on monen koti ja kulkupaikka. Tekijänä koen merkityksellisenä ja tärkeänä sen, että toimitaan paikallisesti ja ruohonjuuritasolla. Vaelluksia lähiöissä -projekti toteutuu paikkalähtöisenä ruohonjuuritason toimintana, jossa fokus on vuoropuhelullisessa työskentelyssä yksilöiden kanssa ja välillä. 

Sosiologi Lotta Junnilainen eräällä luennolla mainitsi miten kaupunkikulttuuritutkimuksessa face-to-face-ideaalin sijaan voidaan puhua side-by-side-elämisestä. Kaupungeissa kaikkien ihmisten ei tarvitse kohdata kasvokkain, tärkeämpää on löytää ja luoda tapoja rinnakkain elämiselle ja olemiselle. Taiteilijanakaan minun ei tarvitse vetää kaikkia juuri sen kaltaisen taiteen tekemisen äärelle, jota itse teen ja tarjoan. Rikkaampaa ja helpottavampaa on tuoda esille taiteen moninaisuutta, erilaisia taiteilijoita ja taiteen tekemisen tapoja. Myös osallistuvassa taiteessa ja yhteisötaiteessa voi olla ja onkin monenlaisia lähtökohtia sekä käytäntöjä.


Vaelluksia lähiöissä -projekti on saanut pohtimaan ja vaalimaan luovien prosessien pitkäkestoisuutta arjessa ja ruohonjuuritasolla. Työskentelyssä on tilaa erilaisten työkäytäntöjen luomisille ja kokeiluille sekä yksilöiden kohtaamisille. Työpajoihin ja muuhun toimintaan osallistuvat ihmiset ovat itse valinneet osallistumisensa. Maksuttomista työpajoista, tapahtumista, luovista työskentelyprosesseista, esitysluonnoksista ja muista jakamistilanteista tiedotetaan sosiaalisen median kanavilla paikallisryhmissä, sähköpostilistalaisille sekä osallistujien ja eri toimijoiden välityksellä. Lokaalitasolla yksilöiden erilaisuus ja uniikkius tulee esille, eikä sitä voi ohittaa. 

Humanistinen kaupunkitutkimus-kirjassa tutkijat kirjoittavat kaupungin taiteistamisen tavoista, jotka pakenevat taipumusta sisällyttää kaikki toisin tekeminen, toisin kokeminen ja toisinajattelu osaksi samaa urbaania, markkinavetoista ”pöhinää". Gillez Deleuzen ja Felix Guattarin termiä seuraten voitaisiin puhua ”minoorisista” eli vähäisistä tai vähemmistön kaltaisista taiteistumisen muodoista, jotka eivät ilmene manifesteina tai kampanjoina vaan pikemminkin arjen satunnaisina, piiloon jäävinä tai vain harvoille jaettuina esteettisinä kokemuksina.

Tavoitteena ei ole ollut kerätä maksimaalisia osallistujamääriä, ylittää valtakunnallista uutiskynnystä tai tehdä paljon some-postauksia. Kyse on ennemminkin arjessa tapahtuvista luovien praktiikoiden harjoittamisesta ja sukelluksista taiteellisiin prosesseihin, joissa yksilön omalla kokemuksella ja sen huomioimisella on suuri merkitys. Ei niin, että muut huomaa, vaan, että itse huomaa.

                                                


                                            

Koneen Säätiö on myöntänyt Pia Lindylle henkilökohtaisen työskentelyapurahan vuosiksi 2022-23. Apurahasuunnitelmaan kuului Tanssitaiteilijana erilaisissa ympäristöissä ja konteksteissa -teemoista kuten ympäristötanssista, kaupunginosatyöskentelystä ja kaupunginosataiteilijuudesta kirjoittaminen. 

Tämä teksti on aloitus sarjalle erilaisia kirjoituksia, jotka ilmestyvät vuoden 2023 aikana.
Edit syyskuu 2023, jos haluat lukea heti perään, niin tässä linkki seuraavaan kirjoitukseen: https://tracingsuburbia.blogspot.com/2023/09/haivahdyksia-muusta-sooloprosessejatyos.html


Lämmin kiitos tekstin lukemisesta ja kommentoinnista Anniina Aunola ja Jonna Lehto


Kirjallisuus:

Pia Olsson, Jenni Rinne & Tiina Suopajärvi (2021) Kaupungin tuntu - Paikka moniaistisena kokemuksena. Teoksessa Tanja Vahtikari et al. (toim.), Humanistinen kaupunkitutkimus. Vastapaino, 31-59.

Helmi Järviluoma, Inkeri Aula, Sonja Pöllänen, Eeva Pärjälä, Milla Tiainen & Juhana Venäläinen (2021) Kaupunki taiteena ja taiteilijat kaupungissa - Taiteentekemisen ja ympäristön yhteismuotoutuminen aistielämäkerrallisilla kävelyillä. Teoksessa Tanja Vahtikari et al. (toim.), Humanistinen kaupunkitutkimus. Vastapaino, 61-94



sunnuntai 4. joulukuuta 2022

Hei!Marraskuun pajat on tanssittu ja joulukuussa vielä 3 pajaa - TERVETULOA MUKAAN!


Keväällä 2023 toteutuvan Häivähdyksiä muusta-projektin tavoitteena on saattaa yhteen eri ikäisiä ja taustaisia ihmisiä (+15v) työskentelemään yhdessä tanssin, kirjoittamisen ja omakohtaisten sooloprosessien parissa. 

Pienryhmissä tapahtuvan työskentelyn yhteisöllisenä ja toiminnallisena rankana ovat prosessin eri vaiheissa toteutuvat esitysluonnokset ja kokeilut, joita jaadaan/esitetään toisille osallistujilleja ja yhdessä sovituille yleisöille. Oman työskentelyn jakaminen, toisten työskentelyn seuraaminen ja keskustelu ovat tärkeä osa työskentelyä.

Jos haluat tietää lisää, ota yhteyttä ja/ tai tule mukaan loppusyksyn 2022 tanssipajoihin Roihupellossa:

Pajoissa lähdemme liikkeelle yksinkertaisilla harjoituksilla, jotka kannustavat oman tanssin ja liikkeen tutkimiseen ja tuottamiseen. Taustalla on ajatus tanssista ja improvisaatiosta kaikille mahdollisena tekemisen ja luomisen välineenä. 
Rennot vaatteet, kerrospukeutuminen kannattaa. Voit tuoda mukanasi muistikirjan ja kynän kirjoitusharjoituksia varten.

Tanssipajoihin ja sooloprojektiin osallistuminen on maksutonta.
Aiempaa tanssikokemusta ei tarvitse olla. 

Työskentelypaikkana on tanssitila Roihupellossa (Levytie 4, 2. kerros, hissi on/esteetön wc ei)

Voit osallistua kerran tai useammin, max 5 osallistujaa/paja.

JOULUKUUN PAJAT:
Ma 12.12. klo 14-16
Ke 14.12. klo 17-19
La 17.12. klo 17-19

Lisätietoja/ ilmoittautumiset pajoihin:
050 352 6342 /Pia tai
pia.lindy at gmail.com

                                        



Häivähdyksiä muusta on osa pitkäkestoista Vaelluksia lähiöissä-Tracing suburbia-projektia (2017-2026), jossa tekemisen kimmokkeena on kokemuksellisuuteen, liikkeeseen ja ympäristölähtöisyyteen kiinnittyminen. Taustalla on kiinnostus tutkia/löytää/luoda/kokeilla erilaisia nykytanssin ja taiteellisten-liikkeellisten käytäntöjen esille tuomisen ja jakamisen tapoja näyttämökontekstin ja kaupunkikeskustojen ulkopuolella.
Vuosina 2022-23 Pian työskentelyn Vaelluksia lähiöissä-projektissa mahdollistaa Koneen Säätiön myöntämä apuraha.

Tanssija, koreografi Pia Lindy on työskennellyt vuodesta 1995 lähtien erilaisissa työryhmissä ja projekteissa monenlaisissa ympäristöissä ja konteksteissa. Piaa kiinnostaa miten yhteiskunta näkyy ja tuntuu liikkeissämme, teoissamme tai valinnoissamme. Mitä on taide tässä ajassa? Lindy on syventynyt improvisaatioon ja prosessikeskeisyyteen työskentely-,esitys-ja jakamisen tapana. Viime vuosina taideprojektien painopisteinä ovat olleet kokemuksellisuus, vuoropuhelu ja osaamisen sekoittuminen eri ikäisten ja taustaisten ihmisten kesken.

torstai 3. marraskuuta 2022

Hei! Kiinnostaako nykytanssi ja luova prosessi oman liikkeen parissa?

 Kiinnostaako nykytanssi ja luova prosessi oman liikkeen parissa?


Haluaisitko työskennellä tanssin, kirjoittamisen ja omakohtaisten sooloesitysten parissa  tanssija, koreografi Pia Lindyn vetämässä yhteisöllisessä Häivähdyksiä muusta -projektissa Itä-Helsingissä kevään 2023 aikana?

Pienryhmissä tapahtuvan työskentelyn yhteisöllisenä ja toiminnallisena rankana ovat prosessin eri vaiheissa toteutuvat esitysluonnokset, joita esitetään toisille osallistujille ja yhdessä sovituille yleisöille.

Jos haluat tietää lisää, tule mukaan loppusyksyn  2022 tanssipajoihin Roihupellossa:
Tanssipajoissa lähdemme liikkeelle yksinkertaisilla harjoituksilla, jotka kannustavat oman tanssin ja liikkeen tutkimiseen ja tuottamiseen. Taustalla on ajatus tanssista ja improvisaatiosta kaikille mahdollisena tekemisen ja luomisen välineenä. Pajojen tavoitteena on saattaa yhteen eri ikäisiä ja taustaisia ihmisiä (+15v) työskentelemään yhdessä nykytanssin parissa ja löytää osallistujia keväällä alkavaan Häivähdyksiä muusta-projektiin omakohtaisten sooloesitysten parissa.

Tanssipajoihin ja sooloprojektiin osallistuminen on maksutonta. Aiempaa kokemusta tanssista ei tarvitse olla.

Työskentelypaikkana on tanssitila Roihupellossa (Levytie 4, 2. kerros, hissi on/esteetön wc EI)

Tanssipajoja MARRASKUU: 
Ma 14.11. klo 14-16, Ke 16.11. klo 18-20, La 19.11. klo 16-18
Ma 21.11. klo 14-16, Ke 23.11. klo 18-20, La 26.11. klo 16-18
Ma 28.11. klo 14-16, Ke 30.11. klo 18-20

Voit osallistua kerran tai useampaan pajaan. Osallistujamäärä max 6 /paja.
LÄMPIMÄSTI TERVETULOA!

Lisätietoja/ ilmoittautumiset pajoihin:
050 352 6342 /Pia tai
pia.lindy at gmail.com

                                            



Häivähdyksiä muusta on osa pitkäkestoista Vaelluksia lähiöissä-Tracing suburbia-projektia (2017-2026), jossa tekemisen kimmokkeena on kokemuksellisuuteen, liikkeeseen ja ympäristölähtöisyyteen kiinnittyminen. Taustalla on kiinnostus tutkia/löytää/luoda/kokeilla erilaisia nykytanssin ja taiteellisten-liikkeellisten käytäntöjen esille tuomisen ja jakamisen tapoja näyttämökontekstin ja kaupunkikeskustojen ulkopuolella.
Vuosina 2022-23 Pian työskentelyn Vaelluksia lähiöissä-projektissa mahdollistaa Koneen Säätiön myöntämä apuraha.

Tanssija, koreografi Pia Lindy on työskennellyt vuodesta 1995 lähtien erilaisissa työryhmissä ja projekteissa monenlaisissa ympäristöissä ja konteksteissa. Piaa kiinnostaa miten yhteiskunta näkyy ja tuntuu liikkeissämme, teoissamme tai valinnoissamme. Mitä on taide tässä ajassa? Lindy on syventynyt improvisaatioon ja prosessikeskeisyyteen työskentely-,esitys-ja jakamisen tapana. Viime vuosina taideprojektien painopisteinä ovat olleet kokemuksellisuus, vuoropuhelu ja osaamisen sekoittuminen eri ikäisten ja taustaisten ihmisten kesken.

torstai 27. lokakuuta 2022

Tervetuloa katsomaan Tuulan sooloesitystä Naapuruustalo Mellariin to 3.11. klo 15





 Häivähdyksiä muusta-Tuulan sooloesitys on osa Vaelluksia lähiöissä-projektia, jossa Pia työskentelee vuosina 2022-23 Koneen Säätiön myöntämän työskentelyapurahan tukemana.

torstai 29. syyskuuta 2022

Matokallion alueen suojelemisen puolesta - sähköpostikirjeenvaihtoa yhden päättäjän kanssa


 Sähköpostikirjeenvaihtoa Myllypuron ja Puotinharjun välissä olevan Matokallion alueen säilyttämisen puolesta erään helsinkiläisen päättäjän kanssa syyskuussa 2022. Julkaisen sähköposteista vain omat kirjoitukseni, joista kuitenkin voi lukea päättäjältä saamieni vastausten sisältöä. Osa helsinkiläisistä päättäjistä vastustaa jäähallihankkeen toteuttamista Myllypuroon, mutta osa päättäjistä yhä seisoo hankkeen takana kuten esimerkiksi kanssani kirjeenvaihtoon alkanut päättäjä.



Kirje 1. 


Arvoisa kulttuuri-ja vapaa-aikalautakunnan jäsen,


päätin myllypurolaisena tanssitaiteilijana lähestyä osaa teistä teistä ja ilmaista mielipiteeni toivoen, että saisin teiltä hyviä perusteluja sille, että suurin osa Puotinharjun ja Myllypuron välissä olevasta Matokallion metsä-ja kallioalueesta näyttää olevan tuhoutumassa jäähallihankkeen takia.



Työskentelen helsinkiläisenä taiteilijana pitkäkestoisessa Vaelluksia lähiöissä-projektissa (2017-2026) ja olen vetänyt kymmeniä ympäristötanssipajoja ja kohtaamisia, joista suuren osan Myllypuron metsä-ja puistoalueilla.


Olen tavannut luovan liikkeen ja lähimetsissä vaeltelun parissa eri ikäisiä asukkaita ja alueella vierailevia ihmisiä. Ei ole liioiteltua sanoa, että Myllypuron lähimetsillä, vanhoilla puilla ja kallioilla on valtava merkitys  alueen asukkaille ja täällä vieraileville. Kyse ei kuitenkaan ole pelkästään ihmisistä vaan myös koko ekosysteemistä kaikkine kasveineen, eläimineen ja eliöineen. 


Matokallion räjäyttäminen ja kallion eteläpuolisen upean ja arvokkaan metsäalueen tuhoaminen tuntuu minusta niin kestävän kehityksen puolesta työskentevänä taiteilijana kuin Myllypuron asukkaana sekä monia asukkaita kuulleena ja tavanneena ihmisenä, aivan käsittämättömältä suunnitelmalta vuonna 2022  sekä suurelta virheeltä.



Tiedän, että päättäjinä olette lukeneet viime viimeisimmät tutkimukset lähimetsien, vanhojen puiden, viheralueiden ja lähiluonnon merkityksestä lapsille ja tuleville sukupolville, sekä ilmaston lämpenemisestä. Tiedän, että olette perillä siitä kuinka paljon pikkumetsiä, metsäplänttejä ja vanhoja puita on kaadettu lähivuosina niin Myllypurosta kuin muista Helsingin lähiöistä. 


Matokallion puita ja kalliota ei saa takaisin!  On vaikea uskoa, etteikö Matokalion pohjoispuolinen arvokkaaksi todettu metsäalue kärsisi näiden rakennustöiden takia. Matokallion kaupunkiluonto-alueen tuhoaminen on äärettömän kallis hinta jäähallista.



Kysymys ei ole siitä, etteikö jäähallia saisi rakentaa. Kysymys on paikasta. Kysymys on tästä ajasta 2022 ja tästä eteenpäin, ei kaavasta vuodelta 2007, toivon, että mietit!


Syksyisin terveisin 


Tanssija, koreografi Pia Lindy, Myllypuro, Helsinki


Xxxxxxxxxxxxxxxx




Kirje 2.


Hei ja kiitos nopeasta vastauksestanne.


Suoraan sanoen toivon, että liioittelisin, mutta pysyn yhä kannassani.

Matokallion eteläpuolen alueessa kysymys on kuitenkin sadoista puista, valtavista vanhoista kuusista, männyistä, lehtipuista ja satoja vuosia vanhoista kelopuista, jotka tultaisiin kaatamaan. Kysymys on harvinaisen upeasta metsä-ja kalliokokonaisuudesta, joka tulisi peruuttamattomalla tavalla muuttumaan ja tuhoutumaan räjäyttämisen ja rakentamisen takia.



Vastauksenne sai epäilemään, että olettekohan koskaan käynyt Matokallion metsässä ja kalliolla? Jäähallilta katsottuna tai paperilla alue voi näyttää ihan toiselta, mutta kun metsään astuu ymmärtää sen upeuden ja sen miten hieno kokonaisuus Matokallion alue on. Matokallion alueen pohjoispuoli on todettu metsäarvoltaan korkeimpaan kategoriaan. Mitä suurimmalla todennäköisyydellä eteläinen metsäalue sekä kallion ja liikuntakentän väliin jäävä alue ovat kasvustoltaan ja eliölajeineen myös erityisiä ja arvokkaita, jos ne olisi arvioitu.


Kävin tänään Matokallion eteläpuolella ja otin valokuvia puista ja alueesta, jotka ovat jäämässä rakentamisen alle. Liitän niitä mukaan tähän viestiin.



Toivoisin yhä saavani teiltä hyviä perusteluja siihen, mikä tekee jäähallista niin merkittävän, että näinä ilmastonmuutoksen, lajikadon, ilmaston lämpenemisen, vanhojen metsien vähenemisen aikoina kannattaa kaataa satoja vuosia vanhaa metsää, siis satoja puita tai räjäyttää ikivanhaa kalliota? Ja samalla viedä alueen ihmisiltä, päiväkodeilta, kouluilta lähimetsän mahdollisuuden, muiden eläinten ja eliölajien elinmahdollisuuksista puhumattakaan.




Ystävällisin terveisin,

Pia Lindy








Kirjeenvaihto saman henkilön kanssa jatkui


Kirje 3. - vastaus 


Hei,


Matokalliossa kysymys on yhä 2 miljardia vuotta vanhasta kalliosta ei siis mäestä, joksi kutsuitte sitä.


Matokalliosta tultaisiin räjäyttämään 70 tonnia kiveä.


Aika harva nimenomaan itähelsinkiläinen kuitenkaan harrastaa taitoluistelua tai pikaluistelua eli en lähtisi sillä argumentoimaan.


Matokallion etelä-osan alueesta kysymys on sadoista puista, ei muutamista. (tämän näkee lähettämistäni valokuvista).


Jos olisitte tavannut asukkaita esim. to 1.9. Matokallio-kävelyllä, olisitte kuulleet myös heidän ajatuksiaan ja mielipiteitään.

Esimerkiksi sen, että Matokallion lähimetsä on tärkeä metsä lähikoululle ja sen lapsille. Kuvat, jotka lähetin teille, ovat nimenomaan sitä aluetta, jossa koulu retkeilee säännöllisesti. Eli se on jo sadoille paikallisille lapsille tärkeä!

Matokallion alue on Puotinharjulaisten lähimetsä, sekä Myllypurolaisten, Puu-Myllypurolaisten...


Uskon, että tiedätte Matokallioon ja liikuntahallin rakentamiseen liittyvät alueelliset faktat paremmin. Tai jos ette tiedä, niin saatte ne kyllä.

Uskon, että tiedätte lähimetsien merkityksestä asukkaille ja niiden terveysvaikutuksesta kaikenikäisille!

Uskon, että pika-ja taitoluisteluhallille voidaan löytää toinen paikka!


Tässä vielä Helsingin kaupungin sivuilta huomisen to 8.9. seminaarin infosta poimittu:


Luonnon monimuotoisuus esillä kaupungin strategiassa

Metsäluonto Helsingissä -seminaari liittyy Helsingin luonnonhoidon linjausten päivitykseen, joka tehdään tämän syksyn aikana. Työn ensimmäinen, metsäalueita koskeva osa viedään loppuvuodesta kaupunkiympäristölautakunnan käsittelyyn.


Linjaus päivitetään vastaamaan tarkemmin nykyistä kaupunkistrategiaa ja sen tavoitteita. Strategian yksi keskeisimmistä tavoitteista on lisätä suunnitelmallista monimuotoisuutta metsäisillä alueilla:


”Helsinki suojelee ja vaalii aktiivisesti monimuotoista luontoaan. Vahvistamme metsäistä verkostoa ja niittyverkostoa. Huolehdimme siitä, että kaikilla helsinkiläisillä on vastaisuudessakin lyhyt matka lähiluontoon. Toteutamme Helsingin luonnon monimuotoisuuden turvaamisen toimintaohjelmaa kunnianhimoisesti. Virkistys- ja luontoalueiden metsissä ja metsäisillä alueilla suunnitelmallinen monimuotoisuuden lisääminen ja metsien luontainen vanheneminen on keskeisin tavoite.”


Toivon tosiaankin suojelette ja vaalitte, olette tämän takana!


Terveisin, Pia Lindy


                                    

xxxxxxxxxxxx


Tässä teille blogin lukijoille vielä, jos haluatte tietää lisää aiheesta, linkki Pelastetaan Matokallio facebook-sivulle: https://www.facebook.com/pelastetaanmatokallio




keskiviikko 21. syyskuuta 2022

Häivähdyksiä muusta - syksyn tuntua liikkeessä su 25.9. klo 17-18.30 Myllypurossa (Helsinki)


Hei kaikille, tervetuloa alkusyksyn viimeiseen vaeltavaan ympäristötanssipajaan Myllypurossa. Liikkeen kanssa työskentely ja erilaiset kokeilupajat ulkona jatkuvat syyskaudella joidenkin viikkojen paussin jälkeen.

Myllypuron puisto-ja metsä-alueilla vaeltavat Häivähdyksiä muusta -pajat koostuvat yksinkertaisista harjoitteista, jotka kannustavat oman tanssin/ liikkeen tutkimiseen ja improvisaatioon. Pajat ovat vaeltavia; lähdemme kokoontumispaikasta liikkeelle pysähtyen ajoittain työskentelemään läsnäoloa ja ympäristöä tutkivien aisti ja liike-harjoitteiden parissa. 

Pajojen tausta-ajatus on, että me kaikki ihmiset olemme liikkujia, kukin omilla tavoillamme ja, että liikumme läpi elämän. Myös arkemme on täynnä improvisaatiota ja vuoropuhelua itsemme, toisten ja ympäristön kanssa.Pajat ovat maksuttomia. Osallistuminen ei vaadi aiempaa kokemusta tanssista tai improvisaatiosta. Rennot vaatteet ylle. Illat ovat alkaneet olla viileämpiä, hyvä ottaa tarpeeksi vaatteita mukaan.

Pajan vetäjä: tanssija, koreografi Pia Lindy

AJANKOHTA: Su 25.9. klo 17-18.30
TAPAAMISPAIKKA: Kevyenliikenteenväylät Orpaanporras - Myllynsiipi-risteys (Myllypuron kirkon vieressä).  

Huom. Pajan reitit tai paikat on mahdollista suunnitella kulkemisen osalta esteettömiksi, siinä tapauksessa oletko yhteydessä etukäteen.

Ilmoittautumiset mielellään: 050 3526342 /pia tai pia.lindy at gmail.com

Tervetuloa mukaan!

                            



Häivähdyksiä muusta-pajat ovat osa pitkäkestoista Vaelluksia lähiöissä-projektia (2017-2026), jossa tekemisen kimmokkeena on kokemuksellisuuteen, liikkeeseen ja ympäristölähtöisyyteen kiinnittyminen. Taustalla on kiinnostus tutkia/löytää/luoda/kokeilla erilaisia nykytanssin ja taiteellisten-liikkeellisten käytäntöjen esille tuomisen ja jakamisen tapoja näyttämökontekstin ja kaupunkikeskustojen ulkopuolella.